Bestikk.
Tidligere i år, den 30. januar, gikk en av Norges designpionerer bort. Tias Eckhoff var en pioner og en foregangsmann innenfor kunsthåndverk og industriell design.
Eckhoff har hatt en framskutt plass i norsk design i sin 50 år lange aktive karriere.
Hans produkter er ikke så mange, med tanke på hans lange yrkesliv, men de har nesten alle blitt klassikere. Mye av grunnen til dette skyldes at han la ned et grundig forarbeid bak hvert eneste produkt. I selve designprosessen. Produktene han skapte er enkle, funksjonelle og estetisk vakre. Som et stilrent fasitsvar på skandinavisk design.
Eckhoff var utdannet kunsthåndverker innen keramikk og har jobbet mye innen faget, deriblant som kunstnerisk leder for Porsgrunn Porselensfabrikk. Det var her han formet seg fram til serviset ”Det riflede”, som raskt ble utbredt i inn- og utland.
Men keramikeren jobbet også mye med bestikk, bl.a. for Georg Jensen. En av hans store klassikere er bestikket Maya, som i dag forhandles av Stelton. Dette bestikket er hedret med Merket for god design, og flere av produktene hans er stilt ut på museer over hele verden, bl.a. på MoMA i New York.
Det er fasinerende å se på designhistorien og hvilke design som får klassikerstempelet. Tias har inspirert meg. Det er noe særskilt med produktet bestikk. Det er så enkelt, men samtidig så utfordrende. Skje, kniv og gaffel. Bestikkets funksjon er ytterst forhåndsdefinert, og man kan ikke gjøre de store variasjonene i utformingen av et klassisk bestikk.
Selve produktet er fysisk lite, og man skal ikke endre mye på linjeføringen før produktet skifter karakter. Derfor er det fascinerende når man treffer de riktige linjene. For det er dette som gjenspeiles i mye av Echhoffs design, det er ikke noen form for gravering eller ornamentikk i bestikket. Det er produktets funksjon som skaper formen og designet.
Det ligger så mye arbeid og utforsking bak de linjene som sitter igjen i produktene. Det er ikke tilfeldigheter ute og går, alt er gjennomtenkt. Og ettersom Eckhoff var kjent for sin gjennomreflekterte perfeksjonisme, så ble produktene optimale. Et siste kriterium som gjorde Eckhoff til en foregangsmann innen industridesign var hans økonomiske sans for produksjon. Et svært viktig aspekt for at man faktisk kan industrialisere sitt håndverk til salgbare produkter. Godt jobbet, Tias.