Kaffetrakteren
Interaksjonsdesign. Kaffetrakteren er dagens tema. Et kjent og kjært produkt for mange. Spesielt for oss nordmenn, som drikker mest kaffe av alle i verden.
Du sitter kanskje med en kopp foran deg nå. Ikke alle foretrekker å bruke trakter, mange sverger til den gode gamle kaffekjelen. Og for de som følger tidens trend, er det espressomaskinen som har murret ut kaffen din i dag.
Det jeg skal fram til er ikke selve kaffen, men den maskinen som på en eller annen måte har brygget dagens kaffe til deg. I møtet mellom deg og maskin har det oppstått en interaksjon, en samhandling, som er interessant for både designer og bruker.
Jeg liker kaffetrakteren. Den har mye god design som ligger til grunn for at du som bruker heller vann og kaffe i sine respektive og riktige beholdere, før du trykker på riktig knapp og kjenner velduftende kaffelukt i rommet.
La oss ta Moccamaster som et eksempel. Den har hatt sin karakteristiske design helt siden tidlig 1980-tallet. Den har vunnet priser for design, brukervennlighet og gjennomgående kvalitet. Ligget i topp i forbrukertester i mange år. Dette er ikke tilfeldig, spør du meg.
Tilbake til interaksjonen. Hvilken samhandling kan man finne mellom deg som bruker og produktet – kaffetrakteren? Vi kan starte med form og materiale. Nederst består den av en trygg og flat sokkel. På sokkelen reiser det seg en firkantet metallsøyle som holder en traktformet glassbolle med tydelig markerte målemerker. Ved siden av, nede på sokkelen finner man en kaffekanne i glass. Under kannen et varmeelement. Over kannen en ny traktformet gjenstand som tydelig indikerer at noe skal fylles i denne trakten, for så å renne ned i glasskannen. Det er to knapper godt synlig nede på sokkelen med indikerende lys.
Nå kjenner kanskje de fleste til hvordan en kaffetrakter fungerer, men la oss si at dette skulle være aller første gang du bruker en slik maskin. Som en test får du utdelt maskinen, kaffe, filter og vann.
Vil ikke din intuisjon og maskinens kommunikasjon ende opp med rykende ferskbrygget kaffe? Jeg tror det. Her er det gjort en rekke formmessige grep for at interaksjonen mellom bruker og maskin skal ende med suksess. Finner du dem?
Slike produkter liker vi, i hvert fall jeg.