TREND
Nytt år og nye muligheter. Nye produkter, prosjekter, former, linjer, og nye trender.
Snakker vi om trender, må vi først se på farger. For er det en trend som faktisk har en veldig rigid syklus, så er det trendfargene.
Hvert år trekkes det fram en farge som går igjen i interiør, klesmote og produkter. 2012 var kledd i grønt, i 2013 var det lilla som var trendfargen og i 2014 var det blågrønn som var tingen. I 2015 skal man, etter trendforskernes palett, dyrke fargen oransje. Dere som vurderer å finne fram malerkosten i det kommende året, bør absolutt holde dere innenfor den oransje fargeskalaen for å signere veggens årgang.
Innenfor materialer er kobber fortsatt helt innenfor. Hvis du ikke skal male vegger med det første, anbefales det at du serverer gjestene appelsiner i en kobberskål. Da er dere i vert fall sikret én stødig fot i trendbølgen.
Trender kan være litt anmassende til tider, men de kan også være veldig inspirerende.
Ordet trend har i sin opprinnelige betydning vært brukt som en beskrivelse for en vending eller dreining. Jeg synes de store dreiningene er mest interessante å se på. De som dreier seg over flere år, der du ser endringene i formspråket på ulike produkter, og der det er mulig å se tilbake på det første tegnet på dreiningen.
Biler er ofte fine parametere på trender. De er alltid i endring – årsmodeller, utgaver, konseptbiler. Det skjer en konstant fornying, men samtidig ikke så store endringer at bilens identitet forsvinner. Ser man det ene bilmerket komme med en fornyet og innovativ utforming, tar det ikke lang tid før de andre bilmerkene henger seg på de ”samme” linjene, og en ny trend oppstår.
Et eksempel. Det er ikke lenge siden billyktene var klossete og lite pene. Men de har i løpet av de siste ti årene gått fra et nødvendig verktøy til å være bilens smykke. Her har teknologi og estetikk banet vei for en ny trend.
Uansett hvilke trender som kommer og går, er det forbrukere som må ta imot trendene på en positiv måte dersom de skal bestå. Hvis vi som forbrukere ikke kjøper den nye trenden, vil bølgen legge seg, og åpne opp for nye.
Den beste trenden som er kommet de siste årene er gjenbrukstrenden. Håper inderlig den tar over for bruk-og-kast trenden som har herjet for lenge nå.